PEDAGOGIKA ZABAWY
To skuteczna metodyka pracy i organizowania życia w grupie. Pedagogika zabawy główne inspiracje teoretyczne czerpie z psychologii humanistycznej, która przyjmuje założenie, że człowiek jest zdolny do wzrostu i rozwoju oraz posiada zdolność uczenia się w oparciu o własne doświadczenie. Zabawa poprzez fakt, że zostaje podejmowana bez przymusu, jest dla dziecka bardzo atrakcyjna, a jednocześnie stanowi główną formę poznawania rzeczywistości. Jest ona, sama w sobie, nagrodą i ma również duże znaczenie w uczeniu się. W pedagogice zabawy można wyodrębnić:
• zabawy ułatwiające integrację uczestników
• zabawy rozluźniające, odprężające, oparte o ruch, taniec gest, likwidujące napięcie psychiczne
• zabawy fabularyzowane
• zabawy nastawione na poznanie odczuć i doświadczeń członków grupy
• gry dydaktyczne
• metody ułatwiające przekaz informacji zwrotnej, sygnalizujące indywidualną reakcję i odczucia poszczególnych uczestników
• metody dramowe, polegające na wykorzystaniu gry z podziałem na role
• zabawy umożliwiające samoocenę, poznanie własnej hierarchii wartości, własnych spontanicznych zachowań